Groenhart Magazine
22 W elke producten een vaste plek in het assortiment krijgen wordt vaak bepaald door de vraag naar het betreffen- de artikel. ‘We luisteren goed naar de klant en waar een wens is wordt geschakeld. Als er veel vraag naar is wordt het artikel voorgelegd aan de productcommissie. Die bepaalt wat er in het kernassortiment wordt opgenomen en wat eruit gaat. Ook leveranciers zijn onze ogen en oren in de markt. Nieuw ontwikkelde producten bieden ze bij ons aan en vervolgens kijken wij of het bij het assortiment past. Een- maal in het assortiment is het van belang om klanten zo goed mogelijk te informe- ren over deze nieuwe ontwikkelingen, zodat ze een goede keuze kunnen maken.’ Tot slot worden de verkoopstatistie- ken geanalyseerd: ‘Zien we daar dat een bepaald product achterloopt qua verkoop, dan kijken we waar dat aan ligt. Is er te weinig diversiteit of bieden we bijvoorbeeld wel de zaagjes, maar niet de machine? Zo optimaliseren we het hele jaar door ons assortiment.’ Al die artikelen uit het assortiment komen in eerste instantie in het distributiecen- trum terecht, waarna ze via bestellingen hun weg verder vinden. ‘Bestellingen komen via verschillende kanalen bij ons binnen: via de vestiging, telefonisch, per mail en de buitendienst, via groenhart.nl of klantkoppelingen en via de bestel-app. Ze worden door middel van picklists door onze medewerkers de hele dag door verzameld en klaargezet voor distributie. Voor tien uur besteld is, in Noord-Holland boven `t IJ, dezelfde dag nog in huis. Dat is een grote plus voor klanten, die hierdoor ongestoord door kunnen blijven werken.’ Na de uitdaging van de verhuizing naar het nieuwe distributiecentrum staan er nog een paar uitdagingen op Michiel en zijn team te wachten. ‘Het nieuwe Warehouse Management Systeem wordt uitgerold. Het gaat er voor zorgen dat we efficiënter en effectiever kunnen werken. Met dezelfde mensen kunnen we straks meer werk aan en wordt de foutgevoelig- heid lager. We krijgen ook meer grip op het proces. Via voicepicking en controle- codes wordt het proces constant gecon- troleerd. Een grote sprong voorwaarts die ervoor zorgt dat we zowel interne als externe klanten nog beter van dienst kunnen zijn.’ ‘Daarna volgt een nieuwe uitdaging’, vervolgt Michiel enthousiast. ‘Er komen rollerbanen, waar we bij de inrichting van het distributiecentrum al rekening mee hebben gehouden. Het betekent dat onze medewerkers in een eigen zone gaan werken en dat bakken via een rollerbaan een route door het distri- butiecentrum volgen en zo door hen gevuld worden met artikelen. Dat scheelt heel veel loopwerk, maar het zorgt er ook voor dat we veel flexibeler met de indeling van het distributiecentrum om kunnen gaan. Ook de inkomende goederen kunnen straks op deze manier verwerkt worden. Of we dan klaar zijn? De komende jaren gaan we het proces optimaliseren, om een bodem te leggen voor onze ambities om verder te groeien en klanten nog beter te kunnen bedie- nen. Een uitdaging die ik graag aan ga!’ Als hoofd Inkoop & Logistiek is Michiel Steenweg niet alleen betrokken bij welke artikelen er binnenkomen, maar ook bij hoe die artikelen het distributiecentrum weer verlaten op weg naar de vestigingen en klanten. MET DEZELFDE MENSEN KUNNEN WE STRAKS MEER WERK AAN. VAN PAND…
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDMyNjQ=