Groenhart Magazine

T oen Richard van start ging was het nog rustig in de winkel: ‘In het begin stond ik hier alleen. Er was `s mor- gens een verkoopmedewerker en `s mid- dags ook één. De vestiging lag destijds ook nog vrij afgelegen op een bedrijven- terrein in ontwikkeling. Inmiddels werkt er 6 dagen in de week vier man in onze vestigingen en zijn er volop bedrijven om ons heen gebouwd.’ Veel klanten uit de omgeving weten de weg te vinden: ‘We hebben veel klanten die gevestigd zijn op dit bedrijventerrein, maar we hebben ook via mailings laten weten dat we er zijn. Veel van de klanten zien we na de eerste keer terug. Hoe we dat weten? Dat is nu de klantenbinding waar we zo ons best voor doen. Als een klant voor het eerst de vestiging bin- nenloopt zien we dat gelijk. We kennen eigenlijk alle klanten wel van gezicht en vaak ook bij naam. Zo’n nieuwe klant voelt zich hier ook snel thuis. We maken een praatje, vragen hoe ze in onze winkel terecht zijn gekomen en wat we voor ze kunnen betekenen. Soms zijn het bedrij- ven die hier net gevestigd zijn, andere keren gaat het om bedrijven die hier tijdelijk werk hebben. Zo is er een bedrijf uit Amersfoort dat hier een project had en bij ons artikelen kocht. Dat project is al lang afgelopen, maar ze zijn nog steeds klant van de webshop.’ Dat persoonlijke contact met klanten is voor Richard ook wat het werk zo leuk maakt: ‘Het gebeurt wel eens dat we een klant al een tijd niet gezien hebben of dat we zien dat de klant ook al een tijd niets besteld heeft. Dan bellen we even op om te vragen hoe het gaat. Ook proberen we zoveel mogelijk mee te denken. Als ze dan een boormachine kopen, welke boren hebben ze er dan bij nodig? Ons assortiment is in de loop der jaren uitgebreid, maar veelvuldig krijgen we verzoeken voor artikelen die niet in ons assortiment zitten. Daar de juiste oplossing tegen de juiste prijs voor vin- den, vinden we een uitdaging. Dat kost wel eens veel tijd, maar we vinden dat de klant op ons moet kunnen bouwen.’ Een bijzondere klant is de naastgelegen gevangenis. ‘Dat begon ooit met een pak schroeven, maar inmiddels leveren we er bijna alles. Tot een schapenhok en kip- penvoer aan toe. Bijzonder is dat zij hun sloten bij ons kopen. Die moeten om de zoveel tijd vervangen worden. Die sloten zijn bijzondere producten: je moet er veel van weten om het goede advies te kunnen geven. Die kennis bouwen we op door jarenlange ervaring, maar ook door interne cursussen. Het bijwonen van zo’n cursus is vrijwillig, maar het is altijd leuk en nuttig.’ Richard heeft elke dag plezier in zijn werk: ‘Dat komt ook omdat onze klanten ons enorm waarderen. Er is echt een vertrouwensband opgebouwd in de loop der jaren. Wij zetten een stap extra, maar het komt ook vaak genoeg voor dat er iets voor bij de koffie wordt meege- nomen door onze klanten. Dat maakt de samenwerking extra persoonlijk. Voorlopig zijn we hier nog niet uitge- groeid. Er wordt om ons heen volop aan woningen en bedrijfspanden gebouwd. We verwelkomen al die nieuwe klanten met open armen!’ De vestiging in Westzaan is geopend sinds 2009 en in 2011 werd Richard Swinkels er vestigingsleider. Elke dag zorgt hij er met zijn team voor dat klanten met de juiste artikelen tevreden de deur uitlopen. En dat betekent dat ze vaak nét dat stapje extra zetten… …TOT KLANT WE KENNEN EIGENLIJK ALLE KLANTEN WEL VAN GEZICHT.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDMyNjQ=