Groenhart Magazine

Naam: Leo Harlaar Afdeling: Inkoop Aantal jaar in dienst: 18 jaar, waarvan 8 jaar in deze functie M et zo’n 15.000 producten is ons voor- raadassortiment de afgelopen jaren behoorlijk breder en dieper geworden. Om samenstelling en kwaliteit goed te kunnen borgen hebben we het onderverdeeld in productgroepen. Samen met mijn collega Michael beheren we 10 hoofdgroepen. Ons doel is om het assortiment optimaal aan te laten sluiten op de vraag. Hiertoe worden we onder andere geadviseerd door leveranciers en blijven we op hoogte van ontwikkelingen via beurzen en vakbladen. Onze belangrijkste bron zijn uiteraard onze verkoopcollega’s. Zij staan immers het dichtst bij onze klanten. Met een continu samenspel tussen inkoop en verkoop probe- ren we zo goed mogelijk in te blijven spelen op onze markt. Daarom zoeken we die con- nectie steeds nadrukkelijker op. Zo blijven we elkaars taal spreken. Horen en zien wat er in het verkoopveld gebeurt, geeft ons als inkopers veel informatie die van belang is voor onze vraag gedreven markt. In ons nieuwe onderkomen hebben we de beschikking over meer opslagruimte. Dat is niet alleen efficiënter, maar het geeft ons inkopers ook meer slagkracht. Zo kunnen we grotere volumes inkopen en daarmee scherpere prijzen bedingen. Wat dat betreft is inkopen weinig veranderd. Ook kunnen we hiermee het voordeel naar de klant langer vasthouden of assortimen- ten wezenlijk verbreden. Niet alles in een assortiment is aan veran- dering onderhevig. Klassiek gereedschap als de duimstok, schroefsleutel en bank- hamer liggen sinds ze zijn uitgevonden in het schap. Sommige dingen veranderen nu eenmaal nooit. Naam: Kristiaan Weel Afdeling: IT Aantal jaar in dienst: 6 jaar, waarvan 2 jaar in deze functie N a mijn stage in Zwaag en zaterdag- baan in Grootebroek kreeg ik een ondersteunende rol bij de in- en verkoop. Twee jaar geleden kreeg ik de kans me op de IT te richten, omdat Groenhart in de loop der jaren steeds digitaler is geworden. Het systeembeheer hebben we bij een extern bedrijf ondergebracht. Ik richt me op digi- tale oplossingen, waaronder onsWarehouse Management Systeem. Hiermee gaan we de hele goederenstroom in het magazijn digita- liseren en gaan we werken met voicepicking en scanners. Het IT-gedeelte van zo’n project neem ik voor mijn rekening. Daarnaast ben ik voor alle digitale op- lossingen het aanspreekpunt voor mijn collega’s. Voor functionele vragen omtrent de door ons gebruikte softwarepakketten kunnen ze bij mij terecht. Een BI platform, dat gekoppeld is aan ons ERP systeem, voorziet ons realtime van rapportages en inzicht in onze KPI’s. Zo kunnen we onze service meten en kijken we hoe bijvoorbeeld de uitlevergraad in het algemeen is, maar ook op klant- en leveranciersniveau. Door deze gedetailleer- de informatie kunnen we kritisch naar ons functioneren blijven kijken en verbeteren waar nodig. Ook leid ik het project van de software van het nieuwe Budget Beheersysteem. Het stelt bedrijven in staat om de keuze voor bedrijfskleding bij de werknemer te leggen. De werknemer kan vervolgens zelf bepalen of er broeken, shirts of sweaters nodig zijn. Desgewenst kunnen we die dan met logo leveren. We blijven op IT gebied constant in ontwikkeling en dat spreekt me erg aan!

RkJQdWJsaXNoZXIy NDMyNjQ=